Tuesday, December 15, 2009

jangan bagi duit kat dia ok?



hari 2 aku pi pasar kat kampung aku.pasar malam.
jalan punye jalan,
aku ternampak pemandangan yang x sedap dipandang.

aduh!
pasar malam dikampung dah mule bersepah dgn pengemis2 sindiket
takde tangan, takde kaki, jari diputuskan.

kesian.memang kesian.
yela.bukan diorang nak jadik cam 2.
takde orang yang dilahirkan nak idup macam 2 kan..

tapi tu lah..
itu jalan hidup yang dah ditentukan tuk dorg.
yang pastinya,
dalang2 sindiket pengemis ni memang teruk
tak de hati perut.takde akal.

aku siyes..
tak leh nk tgk pengemis.
sebab aku sedih sendiri nnt
x dapat nk tlg dorg pape.

jadi, ape yang aku nak cakap kat sini sebenarnye,
kalau lah korg terserempak dgn pengemis2 ni,
tolonglah,
janganlah bagi duit..
bagi duit, maknenye, korg tolong memajukan kepala2 sindiket ni jek
duit 2 nnt bukan dapat kt pengemis 2 pon...

jadi, aku sarankan, kalau korg berniat tuk menolong pengemis2 ni,
korang bagila makanan ke, pakaian ke,
atleast, kompem2 la mknn 2 dorg mkn time 2 kan.
dan kalau korg mampu, selamatkan dan kuarkanlah dorg dari
masalah ni..

tu jek.

~jauhkan lah kami dan keluarga kami dari musibah seperti ini~

4 comments:

Jard The Great said...

penah tinguk citer slumdog millionaire??

hoho.. ku tak percaya pada pengemis da lepas tu

cikmemy said...

penah2..realiti macam 2 memang jadik kat msia...
de org da penah kene

nizaa said...

penah sekali bagi duit kat sorg pakcik minta sedekah tu masa kat bus stop..then naik bus dia minta lagi. bila tak kasi dia marah..apa kes?

cikmemy said...

huisy ..cam 2 sekali..desperate tol kan...ish..ish..da ko bg lg skali ke?