Saturday, February 20, 2010

antara kerja dan dilema.



ditulis mengikut cakap2 orang dan bukan pengalaman sendiri okeh.
: dedicated to abang :

mak2 selalu cakap.
keje la dgn kerajaan.
gaji ciput memang
tapi kan terjamin mase depan.
kang nak kawen pon mak mertua takde la bimbang anak dia tak makan.
(khas utk mak mertua tak materialistik sahaja)
lagipun bukan senang nak dapat kerja kerajaan kan?
swasta memangla masyuk
tapi, habis kontrak kang tercengang2.
kalau ekonomi gawat abis semua dia nak buang.
keje pon bukan senang
habis semua sakit belakang
yela.
mati2 keje sampai da nk tgh mlm kadang2.

bak kate kawan aku plak.
pompuan keje kerajaan la senang
keje pagi balik petang
malam kompem2 la ade kat rumah kan?
kalau duk nak keje swasta la sangat kan.
nanti takut2 anak2 dan suami terbiar kelaparan
kang nanti laki ko carik lain sape yg tercengang?
sendiri mau paham~

~aku sendiri?tunggu suami cakap ape nanti.bolehkan?~

15 comments:

Ah Fatt said...

jd surirumah lg senang
haha

miloicekaw1119 said...

kerja kerajaan la wey..
tp kalo dah xdpt nk wt cm ner??

crazy_labelle said...

bukak bisnes sndiri la weyh...

embun d tengah malam said...

keje sendiri best

Moon BlooDy Spell said...

mak aku pun cakap seperti ibu mu..
nnti kalau suami mu beri pendapat jgn lupa beri tahu aku

ada said...

keje je memana.. janji masyuk......

hans said...

mana dapat rembat jer
skrg susah

SADIS said...

rembat je keje ape yg ada.

janji hidup tak mnyusahkan orng.

huhu.

Husna Hadzarami said...

my opinion, kerja swasta dulu.
cari pengalaman.
sebab kerja gov ni tak banyak belajar sangat, ramai dah kawan2 yang among engineers cakap boring kerja gov ni.
sayang kalau muda2 kerja gov.
dah 30an macam tu baru masuk gov.


just my 2 cent :)

hisham said...

salam....u tggu je abg u ckp ape...ok...

bella said...

mmg pn..keje swasta susah..goverment terjamin ckit..but i wonder..which sector will be mine...wut wut..nk sambung master n jd lecterur la..woah,lg pnt,conference sane cni..kursus sane sini.haha..ne de keje sng kan?nk gaji masyuk..keje pn mzt masyuk^_^

Faizul said...

berdasarkan umur 35 tahun dan 10 tahun pengalaman bekerja, secara individunya aku cadangkan bekerja dengan kerajaan, kalau berhasrat hendakkan kehidupan seimbang sebagai seorang wanita, anak isteri dan ibu. tak perlu lagi risaukan pasal kestabilan jawatan dan beban kerja melampau. tapi, janganlah harapkan kehidupan mewah bergaji besar berpangkat tinggi. itu adalah harga yang perlu dibayar.
begitulah sebaliknya harga yang perlu dibayar, iaitu kehidupan seimbang, kalau mahukan kemewahan dan nama.
lagipun, kalau nak jugak, bolehlah saja cari laki yang ada semua itu untuk dijadikan suami.

deus X machina said...

bisnes is better!!!!!!!!!!

tapi cakap ah fatt tul gak
erk888

Cik Akma said...

jadi surirumah sudah mwahahha :D

abe long said...

haaa?