Thursday, September 2, 2010

kecil2 jual ikan, dah besar????



2 september 2010
pagi2 sudah menunggu bas dan sekitar pukul 9 lebih dah terpacak di bangunan kerajaan
sampai2....ramainye orang.....
beratur ambil giliran tanpa tahu apa2.
ok.ok.sudah.bukan ini cerita sebenarnya.

aku menunggu giliran dengan ada 170++ org lagi sebelum aku.
ramai kan?
terpaksa redha.
kerusi memang sikit.
tempat pon sikit.
wanita bawak anak, mengandung, warga emas..ramailah jugak...
dah2.. ini baru bait2 cerita ala2 bunga2..

kerajaan duk canang sana sini, bila ditempat sesak, beri keutamaan pada orang yang memerlukan
semua org pon duk kata begini.
tapi apa yang aku lihat tadi
sesetengah ibu bapa yang memang PENTINGKAN DIRI SENDIRI
diulang PENTINGKAN DIRI SENDIRI langsung tak ambil peduli

anak yang kecik sudah diajar besar diri.
nampak nenek tua terbongok, tataw nak bagi kerusi.
malah diambil kerusi untuk anak kecilnya bermain2

melentur buluh biar dari rebung .
tapi kalau dari kecil dididik menjadi buluh.
memang patotlah bila dah besar menyusahkan...

sedar2lah orang2 'jual ikan' ni..
anda2 kaki sehat lagi..
anak2 muda kecil lagi.
cuba lah bayangkan, mak2 nenek kamu yang dah berdiri berjam-jam tu tak diberi tempat duduk.
agak2 kamu rasa nak baling orang yang duduk tu dgn kerusi tak?
oh..aku rasa kamu tak kesah.sebab kamu pon dah selalu terap nilai macam tu kat anak2 kamu kan...kan..

haihla..haihla...tak paham~


~nanti dah tua, kamu raselah sendiri~

4 comments:

Kancilbiru said...

tak paham kan? tak kesian kat org2 tua...

Husna Hadzarami said...

yeah. benda ni selalu nampak masa zaman pegi kerja naik tren dulu. kalau perasan kan, Chinese yang jenis bagi tempat duduk pada orang yang lebih memerlukan. based on my experience la.. kalau orang Melayu, remaja especially, macam tak ada langsung nilai macam tu.. *sigh

Cik Akma said...

yeahh setuju. aku lg suke berdiri dan terus ke bhgian pintu. senang. mueheh :D

kata kila said...

haihh.takde kesedaran fivik