Sunday, March 13, 2011

fanatik.aku sanggup mati keranamu.



manusia sekarang banyak yang fanatik.
fanatik pada perkara yang ntah hape2
fanatik pada artis.
fanatik pada politik
fanatik pada kekasih sendiri
fanatik pada kereta
fanatik pada wedding (aku)

haritu aku makan2 ngan hery
tengah tengok tv, keluar pulak ade 1 artis ni memang comel.
aku cakaplah.ieee.comelnye.
dan2 kene sound.

"artis jek pon..bukan nye ape...ape yang nak dibanggakan..dia pon orang biase same macam kite"

...................................................................

fanatik ni budaya yang sangat membimbangkan.
orang kalau dah fanatik, dia dah tak nampak ape yang buruknye bende yang dia duk suke sangat
samelah macam politik.
aku meluat kot tengok politik malaysia.
politik kotor.
sekarang ni, politik kotor dah pon menerjah universiti.

sebagai seorang yang layak mengundi,
aku takkan pandang parti ape yang bakal memerintah kawasan aku
tapi aku pandang siapa pemerintah kawasan aku
sebabnye senang.
tak semua calon pembangkang baik.dan tak semua calon kerajaan, jahat.

tapi kita, orang kita sekarang
minda kita sekarang
terlampau fanatik
bile ade satu isu yang tak puas hati.
mulelah maki sane, maki sini
mencarut sane , mencarut sini
padahal, pengetahuan pasal bende tu zero.
sebijik macam tin kosong
ikut jek ape orang buat.
takde pendirian.

pelik.
untuk ape maki , mencarut , gaduh, tunjuk perasaan, rusuhan segala?
sesuatu perkara kan mesti ade jalan penyelesaian.
emosi memang takkan lari dari diri kita
tapi sampai bila nak biar diri dikuasai emosi sampai taktaw nak cari jalan selesai masalah yang dihadapi?

please.
orang kita.
minda kita.
dan diri aku juga.
berubahlah.
fanatik, tak membawa kemane.

~kita semua serupa.makhluk Allah yang maha Esa.~


4 comments:

najwa's said...

yup! betul :) fanatiklah pada Yang Maha Esa :)

♦♦orked♦♦ said...

wow!!! i have the same thought too!!
especially part politic.
mostly sebijik dgn aku..

hehe
=)

radin fadli said...

fanatik memang satu penyakit....buat org jadi gile dan bodoh walaupun lulusan tinggi

beautiful_rose said...

aku pun tak suke politik malaysia hipokrit!