Friday, August 19, 2011

rm 2 untuk hari raya

bangun tidur, cari emak...( habit dari kecik kalau kat umah)


hari ni mak cerita 1 bende yang belum pernah dicerita.pasal kesusahan dulu..

.
.
.
.
dulu hidup susah sangat..umah kecik, umah atas...
mak cume jual kuih jek..bapak pon keje buat umah jek...
hidup memang susah.
dengan anak2 yang masih baby, mak buat kuih sambil dukung bangmi n kak ani...
bile abang ijam masuk kolej, hidup makin susah..buat kuih seminggu takde cuti dapat la rm 50, hujung minggu abang balik, semua bagi kat abang.ape yang tinggal mkat mak?0 sen...

pernah , mak xde duit nak bayar duit buku abang mi...mak nak hutang kat nenek, paman sahri, paman amrin, tapi tak dapat..sebab diorang takde duit...last2, mak pegi banting, gadai rantai..semata kerana rm 10..

paling sedih mak kata kak ani..pagi2 pegi sekolah, mintak stokin baru.ye.cume stokin..mak tade duit...mak x belikan...menangis kak ni...sebab tu mak kate sekarang kak ni hidup senang..sebab dia dah lalu hidup yang sangat2 susah...dia usaha betul2 sampai dia berjaya sekarang.dan dia memang kakak terbaik.tak pernah lupakan keluarga.

mak masih ingat, dekat raya, duit bapak cume rm 2...takmau ulas panjang, tapi sendiri bayangkan..hari raya dan rm 2...

dulu sangat susah, sekarang alhamdulillah, sedikit senang.hasil menyimpan, hasil jimat cermat mak..tak kaya, cuma sedikit senang banding dulu.aku bongsu, tempias kesusahan hanya sikit terkena..



~~dalam hidup, kite kene jujur..jangan pernah tipu ibu bapa.jangan pernah lupa ibu bapa..bila kau ade gaji, bila kau ade suami, jangan pernah lupakan ibu bapa...beri sedikit.ingat pada tangan yang menghulur tika kau dalam kesusahan.ingat tangan yang membesarkan.

bersyukur lah.dan jangan mengeluh dengan ape yang kau ada.







6 comments:

Naim Marinin said...

deep

cincai bolai said...

hobi mai ialah mencuri air mata saya.sekian

azs said...

bila baca kisah cikmemy, teringat pada mak dan ayah.. pengorbanan mereka memang tak mampu dibalas..moga, kita menjadi anak yang boleh mereka tumpang dan mereka bangga kita ini adalah anak mereka di dunia dan akhirat.. :)

no_cha said...

ibu bapa segalanyer.....

Alif said...

tingginya pengorbanan ibu bapa...
dah kawen nnt jgn lupe ibu bapa sendiri ngan ibu bapa mertua tau..
=D...

HEROICzero said...

agreed .

Moga aku tidak lupa ini .



=)